Ägg-straordinär kursavslutning!

I torsdags hade vi kursavslutning på tävlingslydnadskursen. I god tradition avslutades kursen med en tävling, och inte vilken tävling som helst… Våra kursledare hade verkligen förberett en skojig och klurig femkamp. Första grenen var en hinderbana. Nästa gren var  en lång inkallning förbi en massa frestelser som, bland annat, en hög med köttbullar och en pyramid av apportbockar. I slutet stod dessutom en av ledarna och pep med pip-djur när hundarna var i jämnhöjd med honom. Falco såg väldigt förbryllad ut, men kom till mig utan några stop. Och jag var mest glad över att han inte valda att springa förbi mig och ”rejsa” ner till Agiltyhundarna som tränade längre bort…

Nästa utmaning (om jag inte blandat ihop turordningen) var apportering med dirigering. Hunden fick se på när båda apportbockarna lades ut. Falco var först på väg till ”fel” apport, men sen fick jag honom att ta den rätta. Det näst sista momentet var en riktig utmaning: apportering av ett rått ägg! Av totalt 10 hundar var det bara ett ägg som gick sönder. Tänk då att ägget lades ut ca 15 meter från föraren… Helt otroligt!!! En del hundar gjorde dessutom klockrena apporteringar. Falco var först lite tveksam, men tog till slut upp ägget. Sen släppte han det på halva vägen (men det gick inte sänder). Efter lite peppning tog han upp det igen.

Sista momentet var fritt följ… med annans hund :-)  Min lott föll på Bolla, en mycket trevlig Collifröken – och en helt annan hundpersonlighet än Falco. Jag tyckte att det kändes riktigt uppfriskande att få gå med en hund som man inte behöver vara rädd ska a) sticka till en annan hund, eller b) sticka och jaga kaniner – oavsett om Falco sett några eller ej… c) springa fram till någon nytillkommen person för att ”kolla läget”. Bolla var visserligen lite fundersam på vad det var för matte hon hade fått, men hon följde med fint genom programmet i alla fall. Tack Bolla!

Falco hamnade hos Inga-Lill. Det var nog bra, för vi har gått kurs tillsammans i flera terminer, så hon känner Falco väl. Först när hon gick ut på planen med Falco för att ställa upp, så drabbades han av en plötslig mattesjuka. Han tittade intensivt efter mig. Inga-Lill försökte avleda med kongen, men det fungerade inte alls. Falco har inte riktigt det stora föremålsintresset… Men när hon plockade fram köttbullarna gick det bättre. Han följde henne mycket bra genom hela programmet. Roligast att se var att svansen gick på honom hela tiden. Precis så vill jag att det ska se ut!

Efter de praktiska övningarna var det dags för ett teoriprov ,som till största del bestod av regelfrågor från Elitlydnaden. I slutet var dock en slamkrypare, nämligen namnen på instruktörernas totalt fem hundar. Inte för att jag vet hur det gick till, men när det var dags för prisutdelning så visade det sig att Falco och jag kommit på första plats. Vi kanske ska strunta i det vanliga tävlandet och satsa på femkamp istället…

Jag hade med mig kameran, men i vanlig ordning regnade det från och till hela kvällen. Vi har verkligen haft en gräslig otur med vädret under den här kursen. Det har varit skitväder nästan alla gånger vi träffats… Jag försökte ta några foton under tävlingen, men la snabbt ner projektet. Kvällen får istället förevigas genom den smörgåstårta som vi smaskade i oss när tävlandet var avklarat.

Smörgåstårta kursavslutning

Satt fint efter en kväll ute i regnet!


Kommentarer
Postat av: Systeryster

Falco har gjort moster väldigt stolt!

2006-06-05 @ 08:33:26
Postat av: Carina Lundin

Ja du Maria, att du bara kom ihåg alla hundarnas namn, vi var verkligen imponerade!!!!!
Rätt ekipage vann helt klart. Ni har utmärkt er under hela kursen på ett positivt sätt.
Skall försöka starta kursen tidigt i höst så du hinner vara med en gång till.

2006-06-05 @ 14:27:25
URL: http://carinal.aktivhund.se
Postat av: Maria

Anna: vad roligt att du gjort ett tassavtryck i bloggen!
Carina: Nu får du mig att rodna igen :-)

2006-06-05 @ 15:06:00
URL: http://www.falco.blogg.se
Postat av: Brittinger

GRATTIS!!! än en gång! Vilket radarpar ni är!!!Jag undrar varifrån du fått till uthållighet/tålamod. Inte är det ifrån din mor i alla fall!!!! ha, ha..
Kramar/Mamma
PS Mitt motto är: "lär mig tålamod men fort!!!!"

2006-06-07 @ 23:08:23
Postat av: Irene

Hej

Ett jättegrattis från syrran i Malmö!
taiga skulle tävlat på TS tävlingen i Malmö i lördags men jag sabbade foten och fick åka in och sys i stället :o(
Bättre tur nästa gång kanske *skratt*
/Irene med schäferligan

2006-06-12 @ 19:53:35
URL: http://www.schaferligan.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0