Veterinär- OCH läkarbesök

resultatet av ett hundmöte...

Resultatet av ett mindre lyckat hundmöte

I torsdags var daghussen ute på promenad med Falco. I ett ögonblick av ouppmärksamhet springer Falco före på stigen och daghussen hör sedan ett skall. När han kommer runt hörnet så ser han Falco och en lös New Foundland. Falco hade säkerligen kaxat till sig (han är ju inte den ödmjuka typen i möten med nya vovvar...) men den andra hannen hade fått övertaget och det hela ebbade ut av sig själv. Falco var väl smart nog att erkänna sig besegrad.

Två små ytliga bett på höger ben blev dock resultatet. Inget att oroa sig för vid första anblicken. Men senare på kvällen började Falco halta ganska ordentligt och när jag strök med handen efter benet så sprakade det! Jag blir oerhört "sjåpig" av krassliga djur och målar genast f*n på väggen, så jag kastade mig över telefonen och ringde Agrias jourveterinär. Veterinären som svarade förklarade att det krasande ljudet var luft och att Falco nog skulle behöva en antibiotikakur, men att det i övrigt inte lät som något jag skulle oroa mig för. De veterinärerna får nog prata med en och annan orolig djurägare under ett arbetspass...

Dagen därpå hade jag själv en tid oss läkaren på morgonen, men i bilen på väg in till stan lyckades jag få en tid till Falco senare på dagen. Mitt läkarbesök slutade inget vidare. Blodtrycket hade gått upp ännu mer och jag hade dessutom utvecklat äggvita i urinen. Läkaren sjukskrev mig på heltid och talade bestämt om att "nu är det sängläge som gäller för din del!". Jag nickade lydigt. Jag kunde ju inte säga att jag behövde åka med hunden till veterinären samma dag...

Veterinärbeöket gick däremot jätte bra. Falco skötte sig exemplariskt, trots att veterinären utsatte honom för febertagning (ingen feber), rakning av de två såren samt att hon petade med en stålsticka i såren för att känna hur djupa de var. Min lille prins stod helt stilla och tryckte sitt huvud mot mig under hela undersökningen.

Resten av helgen har jag dock följt läkarens ord till punkt och pricka. Jag vågar inget annat, för jag blir helt färdig av småsaker som av att äta frukost och duscha... och pulsen rusar iväg bara för att jag går i trappen. I morgon ska jag in till MVC igen för nya prover. Hoppas, hoppas att värdena är bättre!

Falco ska få tillbringa veckan hos daghussen. Husse arbetar borta och några hundpromenader för min del är inte att tänka på.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Maria! Du kan väl hälsa till daghussen att han är en pärla. Vilken tur att han finns just nu när det inte är läge för dig att "motioner". Du måste ju VILA!!!!!!
Mamma

2006-10-09 @ 16:10:51
Postat av: Eva och Silo

Håller med din mamma!!! Skönt att slippa att ha dåligt samvete för lill prinsen:) Sköt nu om dig ordentilgt!! Det är inte att leka med (preclamsin, alltså..)Vila nu och ta det lugnt!!!

Eva och Silo

2006-10-09 @ 22:09:00
Postat av: Carina Lundin

Håller med ovanstående. Du måste vila. Jag har inga barn men har erfarenhet gm alla kamraters barnafödande gm åren. TÄNK PÅ DIG SJÄLV NU, det är jätteviktigt Maria.
Kram från Carina

2006-10-11 @ 09:33:07
URL: http://carinal.aktivhund.se
Postat av: Anette

Jaha, inte har du vilat inte... att det ska vara så svårt. Kanske är det bättre att vila på sjukhuset...
Anette

2006-10-14 @ 22:07:00
Postat av: Maria

Ni är för gulliga :-) Tack för era omtankar! Men sen jag skrev senaste blogginlägget har jag faktiskt vilat... Husse arbetar dessutom hemifrån nu, så jag har 100% uppbackning. Men gud vad less jag är på att bara gå hemma och drälla... Bildskärmen till datorn har dessutom gått sönder. Sitter vid husses bärbara just nu.
Kram på er/Maria

2006-10-18 @ 21:17:26
URL: http://www.falco.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0