En språklig resa



Följ med mig på en språklig resa!

Det är en förmån att få ta del av Lillmattes utveckling. Det en resa som är oerhört spännande att följa. Varje dag säger hon något som jag tänker att jag ska lägga på minnet. Men tyvärr är mitt närminne stundvis i klass med  Doris i ”Hitta Nemo”… Tack och lov har jag hunnit kasta mig över penna och papper några gånger för att föreviga det hela.

Dialog 1

Lillmatte sitter och gör pärlhalsband på golvet i köket. Jag ber henne flytta till en matta så att inte pärlorna ska trilla ner i springorna mellan de gamla träplankorna. Men Lillmatte har en annan lösning på problemet:


- Sen kan vi ta upp dem med en gaffel.

Mycket riktigt en strategi husse och jag använt oss av tidigare, och det har hon tydligen noterat.

- Det är svårt,
förklarar jag vuxet.

- Men man måste försöka! svarar
hon direkt med en självklar ton.

Slut på diskussionen.


Dialog 2 och 3
Husse arbetar hemifrån och har sitt kontor på övervåningen. En av de första dagarna efter semestern hittar jag Lillmatte på väg upp i trappan. Hon noterar att jag ser henne och förekommer mina invändningar med en pillemarisk min:

- Jag låter pappa ifred.

- Jag stör inte!

 Senare samma dag hittar jag henne återigen i trappan, den här gången med nya argument:

- Jag vill gå upp och vila, säger den lilla fröken med en mycket snusförnuftig ton.

När jag påtalar att hon nyligen vaknat efter vilan byter hon strategi.
 
- Jag ska bara sitta här och tänka lite!

Vad får hon allt ifrån…?


Dialog 4
Vi leker i köket och Lillmatte har hoppat in i en kartong och gömt sig.

- H. var är du?

- Jag är borta. Jag sticker till Frankrike!

En blivande globetrotter?

Dialog 5
Lillmatte kan stundvis leka riktigt bra för sig själv. Många gånger pratar hon högt och jag är inte sen att tjuvlyssna. Ibland kastar jag mig in i låtsasvärlden jag också. Förra veckan satt dottern och lekte med något som skulle föreställa en båt.


- Var ska båten åka?
frågar jag.

Den ska åka och köpa Julklappar.


Vadå ”köpa” tänkte jag halvt desperat. Hon är inte ens tre år fyllda och borde ha många år kvar i tron att det är tomten som kommer med klapparna. Jag ställer därför snabbt en följdfråga för att få besked:

- Ska tomten komma med dem sen?

- Nej, pappa ska gå ut och hämta dem.


Hjälp! Hon har väl inte slutat tro på tomten redan?!!???


Dialog 6

Lillmatte kommer in i köket med två gosedjur i famnen, en råtta och en katt. Skojig kombination… by the way.


- Mamma titta vilka fina vänner jag har.


Sen kryper hon ner i Skurkhundens korg och börjar prata med de nyafunna vännerna.

- Ni är så mysiga och gulliga!


Det får bli slutorden för den här gången. Jag återkommer med fler episoder/Kakmonstret




En härlig tjej!


Kommentarer
Postat av: Hobbelotta

Barn och deras underbara komentarer! Calle var väll 4 när han satt på dagis och en liten på 2 hade problem med salladen. -Behöver du hjälp? undrar Calle. - Ja tack ,säger 2 åringen. - Ring Poolia, avslutar Calle. Fröknarna satte upp detta på dörren och man var ju "stolt" som mamma :o)

Kram Lotta & Hobbe

2009-08-31 @ 15:01:27
Postat av: Linda

hahaha, ja du, vart får de allt ifrån? Min dotter har sagt en massa kul, och det har även jag gjort. När jag var fyra har jag fått berättat för mig att vi var och fikade efter att vi hade julhandlat hos en vänninna till mamma. Mammas vän frågade om hon skulle få någon julklapp av mig. Jag svarade inte, fikade klart, och sen svarade jag: -Somliga har jag inte råd till!!!

2009-08-31 @ 15:11:46
URL: http://chagak.blogg.se/
Postat av: Mormor

Ja, vad skall man säga!!??? Kontentan kan bli att man får "vakta sin tunga" -det vi säger kan komma tillbaka i bearbetad eller obearbetad form! Ha,ha,.... Krama hjärtebarnet!

Mamma/Mormor

PS Det är skönt att komma hem från arbetet och få sig ett gott skratt....igen DS

2009-08-31 @ 18:27:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0