Misslyckad husmoder



Ska det va' på detta viset?

Igår fick jag ett infall av husmoderlighet. Eller kanske var det bara lite sötsug som kom över mig? Kanske en kombination. Hur som haver föreslog jag för dottern att vi skulle baka en sockerkaka. Hon nappade glatt på erbjudandet. Lilleman parkerade vi i babysittern på köksgolvet bakom oss. Själva bakprocessen gick över förväntan. Inga större mängder mjöl på köksgolvet och jag kom ihåg alla ingredienserna. Jo då, jag använde ett recept, men det är ingen garanti för att allt kommer med i bunken... Det vet jag av erfarenhet. Det borde kanske vara en självklarhet för någon som kallar sig själv Kakmonstret i bloggen... Men sanningen är den att jag ytterst sällan bakar.


När jag efter noggrant vispande ställde in kakan i ugnen var jag riktigt nöjd med mig själv. Det var kanske inte den mest avkopplande aktiviteten, med en Lilleman som missnöjt satt och grymtade i bakgrunden. Men Lillmatte tyckte att det hela var roligt och jag kände stolt att jag fått till en riktigt trevlig "mor-dotter-aktivitet". Så långt allt väl.


När vi sedan satt och åt tittade husse in i ugnen och utbrast något i stil med "oj då!". Jag följde hans blick och kunde snabbt konstatera att en stor del av kakan var på väg över bakformskanten. "Skräp! Jag misstänkte att formen var för liten!!" löd min frustrerande förklaring. Det var lite sent påtänkt, så vi lät kakan fortsätta leva sitt Houdiniliv inne i den varma ugnen. Själv kände jag hur mina nyligen intjänade husmoderspoäng snabbt gick upp i rök.


Det var inte helt lätt att bedöma när den kraterliknande saken var färdiggräddad. Men jag tog ut formen och ställde den att svalna på köksbänken. När det var dags för fika fick jag använda en kniv för att få loss kakan från formen. Eller delar av kakan, för allt följde inte med. Husse konstaterade försiktigt att jag nog hade använt för lite smör när jag smörjde formen... Någon vacker kaka blev det inte, men smaken var det faktiskt inget fel på. Och jag tänker inte låta den här motgången knäcka mig! Det blir fler försök.




Resultatet! Hm, modern konst?

Jag återkommer med fler bakverk ;-)/Kakmonstret


Kommentarer
Postat av: Eva Blixman

hehe

Ja lite annorlunda blev ju kakan ialla fall. :o)

Men självklart finns det hopp!

2009-08-19 @ 13:32:38
URL: http://blixman.blogg.se/
Postat av: Marianne

Hej. Jag halkade in här via Blixmans blogg och jag måste bara tacka dig för ett gott skratt. Inget illa menat. Du vet väl att det inte är utseendet som är det viktigaste. Bättre lycka nästa gång.

2009-08-19 @ 18:28:47
URL: http://livetsommajsan.blogspot.com
Postat av: Anna

Hej!

Jag är imponerad över att du fixade baket med en liten bebis och en treåring. Fantastiskt bra jobbat! Huvudsaken att ni hade roligt och att den var god att äta.

Själv tycker jag det är rena cirkusen att bara går till affären och köpa en färdig kaka med två småttingar.....

Kram Anna Emma Tilda

2009-08-19 @ 21:37:42
Postat av: Anonym

Hej!

Jag är imponerad över att du fixade baket med en liten bebis och en treåring. Fantastiskt bra jobbat! Huvudsaken att ni hade roligt och att den var god att äta.

Själv tycker jag det är rena cirkusen att bara går till affären och köpa en färdig kaka med två småttingar.....

Kram Anna Emma Tilda

2009-08-19 @ 21:38:21
Postat av: Systeryster

Mohaaaaa:-) Jag vet inte riktigt vad jag skall säga om det hela annat än- vi skyller på ugnen eller hur (ojämn värme eller dylikt)... Bättre lycka nästa gång!

KRAM

2009-08-20 @ 13:51:29
Postat av: Mamma/mormor

Oj vad skönt med ett riktigt gott skratt!!!!!!!!!! Dina bilder är underbara och det är gott nog att du försöker i alla fall! Du har såååå många andra goda förmågor! Du vet ju- det finns ju fullt med konditorier över allt och dom måste ju ha något att göra också!

Kram till Dig och krama mina små hjärtebarn!

Mamma

2009-08-20 @ 17:07:08
Postat av: Linda

Hrm, det var en annorlunda kaka... och jag fick mig ett gott skratt ;). Börjar numer tycka att min nästan uppätna sockerkaka är riktigt fin :) Härlig blogg, hit tittar jag in fler gånger :) Hittade hit från en kommentar hos pappabloggaren Schulman.

2009-08-24 @ 08:33:53
URL: http://chagak.blogg.se/
Postat av: Maria

Linda: roligt att du hittade hit. Välkommen tillbaka! Och lycka till med dina framtida sockerkakor :-)

2009-08-24 @ 12:45:28
URL: http://falco.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0