Med sikte mot träning.. och tävling!!!



Han vet inte om det ännu, men snart ska vi damma av oss båda!

Skurkhunden har verkligen fått stå åt sidan de sista månaderna. Jag har inte ens kunnat promenera med honom pga foglossningen och någon träning har det definitivt inte varit tal om heller. Det är tur att han har lugnat ner sig så mycket som han har - annars hade han drivit oss till vansinne vid det här laget! Nu är han sex år fyllda och det arbete vi trots allt lagt ner på honom har givit resultat. Han har utvecklats till en hanterbar och trevlig hund som fungerar väl i de flesta situationer (ja, förutom det sorgliga kapitlet med hans aptit på rådjur och annat vilt, där har vi tyvärr misslyckats, det måste jag erkänna).


Tro det eller ej, men jag har faktiskt börjat bli lite träningssugen. Kanske har rapporter på nätet från diverse kennelträffar och träningsläger haft en positiv inverkan. Dessutom har jag ett behov av att få kliva ut ur mammarollen ibland. Jag vet dock inte hur realistiskt det är att komma igång med någon regelbunden träning. Lilleman är en ganska vaken krabat och jag kan aldrig veta i förväg om hans sovstunder ska vara långa eller korta. Men när Lillmatte börjar på dagis om några veckor borde jag väl kunna knycka åt mig några minuter här och där...


Någon högre målsättning på en framtida tävlingskarriär har jag inte, men jag vet av erfarenhet att jag behöver konkreta tävlingsmål för att få den välbehövliga sparken i baken och för att det ska bli någon kvalitet i träningen. Och det vore synd att lägga ner allt vad träning och tävling heter. Jag tycker ju att det är så roligt och Skurkhunden mår bra av det. Dessutom lär jag mig alltid något på vägen som jag kan ha nytta av till framtida hundar - om sisådär en 20 år när jag har mer tid att lägga ner på hunderiet...


Eftersom jag har lite svårt att komma igång med den praktiska delen av hundträningen just nu så tar jag mig an frågan via en mer teoretiskt vinkel istället. Igår fick jag nämligen ett trevligt paket med posten. Det innehöll Kenth och Niina Svartbergs bok "Med sikte på 10:an" samt träningsguiderna som hör till. Jag gick en tävlingspsykologikurs för Niina Svartberg för något år sedan och den var mycket givande (kan absolut rekommenderas!) och jag har läst hennes bok "Lyckas på tävling" (läs den!), så förväntningarna är höga på den nyinförskaffade boken. Förhoppningsvis kan den vara en inspirerande hjälp på vägen så att jag verkligen kommer igång med träningen också... och inte bara skriver om det här!


Mycket varma hälsningar/Kakmonstret


Kommentarer
Postat av: Carina

Klart du skall komma igång med Falco! Han är ju duktig. Niina är kanon, hennes kurs var verkligen bra.

Väntar med spänning att få se er träna snart igen.



/kramizar Carina

2009-08-11 @ 10:10:36
URL: http://www.carinal.se
Postat av: Eva

Har inte varit inne hos er på ett tag ( det tar på krafterna med 10 vildbusar i huset!!) men alltid lika kul att läsa!! Kul att du är lite sugen på träning!!!

och det ÄR beroendeframkallande att ha beauceron:)

2009-08-12 @ 10:24:06
URL: http://www.beauceroner.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0