Fri uppfostran



En liten tjej med mycket vilja.

Jag tror jag ska ändra inriktning. Hädanefter ska fri uppfostran råda här hemma, för husfridens skull. Ordet ”nej” ska raderas från hårddisken. Nu ska den blivande 3-åringen få precis som hon vill – i alla lägen. Det ska bli skönt att slippa utbrotten. Det finns en hake dock:  Många gånger vet hon inte vad hon vill hon heller. Hur ska då en stackars trött mamma kunna göra rätt? Tål att tänkas på. Häromdagen ville den växande lilla människan att jag skulle rulla ihop ett A4-papper till en trumpet. Hur jag än gjorde blev det fel. Total katastrof. Eller som igår när jag berättade att vi inte fick öppna vattenkranarna (rengöring av vattensystemet i samhället var orsaken). En formel 1 bil skulle inte ha kunnat ändra position snabbare. Tårarna sprutade. ”DUMMA MAMMA!”.

 

Men till idag hade traumat bearbetats. Nu förklarade hon istället mycket moget att vi även var tvungna att informera pappan om att han inte får använda vattenkranarna. Hon är så stor och så liten samtidigt.

 

- Om du inte lyssnar stänger jag in dig där! Sa hon en dag med bister min och pekade på toaletten. Hon brukar kopiera det vi säger till henne. Men jag lovar, vi har aldrig hotat med att stänga in henne!

 

- Då stänger jag in mig själv då! Avslutade hon det hela med.

Det kan inte vara lätt att gå från bebis till liten person på så kort tid. Och storasyster har hon ju dessutom blivit. Självklart är det tufft. Hon är otroligt snäll och kärleksfull mot sin lillebror. Det är vi som får ta frustrationen. 

Och det ska gudarna veta att det är energikrävande att navigera fram på ett minfält. Men tuffast är det nog för Lillmatte själv.

Det ska visst finnas en bok som heter trotsboken. Jag tror att jag ska låna den/Kakmonstret 


Kommentarer
Postat av: Systeryster

I det här sammanhanget så kom jag att tänka på ordspråket- Gode gud giv mig tålamod, men snabbt...! Låter som en bra idé att kanske läsa trotsboken å sen kanske använda sig lite av den gamla hederliga tekninken, räkna till 100 baklänges:-)

Kram, vi ses om 19 dagar.

PS! Vilken vacker bild av prinsessan.

2009-10-09 @ 09:19:05
Postat av: Kakmonstret

Du är klok som en bok älskade syster. Nedräkningen har börjat. Kram!

2009-10-09 @ 13:13:05
URL: http://falco.blogg.se/
Postat av: Carina

Lilla söta Rödluvan på bild.

Både människor o hundar i trotsåldern kan ta kål på vem som.

/Carina

2009-10-09 @ 21:42:40
URL: http://www.carinal.se
Postat av: Kakmonstret

Du har så rätt så! En unghund i slyngelåldern kan ge gråa hår också :-)

2009-10-10 @ 07:15:39
URL: http://falco.blogg.se/
Postat av: Fia

Hm..ja hundar i slyngelåldern kan driva vem som helst från vettet ibland. Jag vet vad vi gör!! Vi byter! Falco får en chihuahua-lillebror och du skickar lillmatte hit, sedan utvärderar vi det hela om några månader! LOL Kram på er från ett höstigt Duluth.

2009-10-10 @ 15:36:25
URL: http://www.fiafilosoferar.blogspot.com
Postat av: Kakmonstret

Hej Fia



JA! Det finns en hake bara. Jag skulle ångra mig redan innan lilla fröet checkat in på flyget. Men små pausögonblick är inte fel. Just nu befinner hon sig hos mormodern och huset är lugnt och stilla. Förutom minstingen som sitter bredvid mig i soffan och signalerar att han INTE är nöjd. Får försöka lista ut vad det beror på.

KRAM!

P.S Det hade varit häftigt att få träffa din chihuahuaslyngel. Du kan väl lägga ut lite fler hundbilder på bloggen ;-)

2009-10-11 @ 13:20:36
URL: http://falco.blogg.se/
Postat av: Christel

Klockrent! Här i huset utspelades en liknande episod häromdagen, vid middagsbordet... ;) Lillmatte hotade sin far med att han minsann fick "gå å lägga dig på ditt rommet" om han inte gjorde som hon sa... Pappan såg sin chans och utropade "Får jag det?!!" Men mamman hann sätta stopp för de planerna... :)

2009-10-23 @ 13:55:37
URL: http://christelostlund.spaces.live.com
Postat av: Kakmonstret

Ha, ha! Ja, den som fick stänga in sig ensam på ett rum... Skulle kännas som rena himmelriket!

2009-10-24 @ 16:38:58
URL: http://falco.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0