Foglossningshelvetet

Sista veckorna har foglossningen så sakteliga blivit bättre. Vilken frihetskänsla! Jag har kunnat vara ute i trädgården och ta hand om fallfrukt och klippa vattenskott. I fredags röjde jag lite inomhus också. Såg ut som kriget. Men i min iver glömde jag nog bort att lyssna på kroppen. För i lördags hängav jag mig åt mer vattenskott och helt plötsligt kände jag hur kroppen bara tog slut och värken började komma tillbaka. Mega SUCK!!! Så nu går jag här inne och vankar igen.

 

Ibland kommer förbjudna tankar över mig. ”Tänk om jag aldrig blir riktigt bra?!??!”. Men jag försöker slå dem ifrån mig och komma ihåg att återhämtningen kan ta tid. Så länge som jag ammar får jag dessutom räkna med att återhämtningen går långsamt. Det är ett hormon som kroppen producerar under amningen som är boven i dramat.

 

När jag var som sämst funderade jag en hel del över sjukvården och framförallt på vad det bedrivs för forskning på området? Ibland känns det som om foglossning är något som man bara ska acceptera och finna sig i.  Men det vägrar jag acceptera.

 

Jag gjorde precis en sökning på Wikipedia för att se hur de beskriver fenomenet där. Det stod inte mycket. Och det som stod gjorde mig snarare upprörd. Här kommer ett citat:

 

Foglossning är fysiskt fenomen under graviditet då bäckenringens broskfogar under hormonernas inverkan mjukas upp och bäckenringens ben därmed lossar från varandra. Genom denna fysiska förändring förbereds kvinnans kropp för att föda barnet, genom att uppmjukningen ökar måtten i bäckenets in- och utgång med 1-2 cm. Så snart kvinnan har fött sitt barn och hormonnivåerna återgår till det icke-gravida tillståndet så stelnar åter broskfogarna och benringen blir stabil igen. (källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Foglossning 090928)

 

Jo tjena! Jag vet att det stämmer att de flesta blir besvärsfria direkt efter förlossningen. Men inte alla.

 

Vanligen upplever den gravida kvinnan inget utöver eventuellt en lätt trötthetskänsla i ländryggen i samband med foglossningen. (källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Foglossning 090928)

 

Bara för att göra bilden mer nyanserad kan jag berätta att det även kan kännas som om kroppen vore en kasperdocka som inte är riktigt monterad. Så där så att benen inte sitter ihop ordentligt med resten av kroppen. Kanske skulle man kunna jämföra med en hund som har grava höftledsfel. Skarp, plötslig smärta när du försöker lyfta en fot. Det var också en omöjlighet för mig att exempelvis byta vatten till Falco. Jag kunde inte böja mig framåt och tyngden av vattenskålen var mer än vad kroppen klarade av.

 

Dottern tycker att jag är tråkig (kan jag förstå...) så jag avrundar lite snabbt här, med slutorden :

Fram för mer forskning om foglossningens orsaker och botemedel - NU!!!

 

Hälsningar från Kakmonstret


Kommentarer
Postat av: Eva

Jag har en kompis som fick op efter sitt sista barn och blev då helt bra! Kommer dock inte ihåg exakt vad de gjorde ....vill du veta mera så kan jag ringa henne och fråga!! TACK än en gång för de fina bilderna på min Silo:)

2009-09-28 @ 17:43:18
URL: http://www.beauceroner.se
Postat av: Maria & Falco

Tack för tipset Eva. Jag hoppas inte behöva ta till så drastiska åtgärder, men jag ska ha tipset i åtanke om jag inte blir av med mina besvär efter att jag slutat amma.

Bilden när Silo ligger i ditt knä utstrålar ömsesidig kärlek. jag förstår att saknaden är stor.

2009-09-28 @ 19:33:37
URL: http://falco.blogg.se/
Postat av: Mamma Mat

Det där med foglossning är ett elände! Har haft det med båda mina barn. Tyvärr har jag aldrig blivit riktigt återställd efter andra graviditeten för 3 år sedan. När jag överanstränger mig får jag tillbaka smärtan och det kan dröja ganska många dagar innan jag är OK igen. Ingen som inte lider av det kan riktigt fatta hur smärtsamt det är, eller hur? Hoppas det blir bättre för dig.

Hälsningar Mamma Mat

2009-10-01 @ 11:07:26
URL: http://mammamat.blogg.se/
Postat av: Maria & Falco

Usch, det var inte roligt att höra. Vi får hoppas att vi båda är "på banan igen" så snart som möjligt. För precis som du skriver gör det ONT och inskränker livet oerhört. En erfarenhet jag gärna varit utan.

2009-10-04 @ 11:18:23
URL: http://falco.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0