Exotiska gäster



Osten har nog tagit slut.

Förra året skrev jag om ett oväntat (och ovälkommet) besök i en av fågelholkarna. Häromdagen var det dags igen för ett oväntat besök. Den här lille krabaten på fotot ovan åt med stor vällust av fågelmaten. Gnagarens måltid följdes av en ansenlig mängd hungriga fåglar som satt och väntade på sin tur på behörigt avstånd.




Ovanlig fågel på besök. 


Vi har haft lite exotiska gäster också. Bilden är sopig men visar en fågelsort jag aldrig sett förut. Efter att ha konsulterat fågelboken tror jag att det kan vara en Stjärtmes. Bilden på Wikipedia är också väldigt lik. I fågelboken står det att ”Stjärtmesen besöker endast i undantagsfall fågelbord och följer ganska sällan med mestågen”. Jag känner mig därför riktigt privilegierad över att de ville smaska på just vår fågelmat. Ja, orsaken kan ju vara den kalla och snörika vintern… men jag föredrar att tro att de gillar just vår trädgård lite extra. Ordet ”meståg” förresten, det ger mig massa roliga bilder i huvudet.

 

Trevlig helg!/Kakmonstret!

 


Kommentarer
Postat av: Agneta

Det är en stjärtmes! Å de är de sötaste som finns. Ser ut som en glass-strut står det i böckerna...

Puss från ditt fan.

A.

2010-03-16 @ 10:59:05
Postat av: Kakmonstret

Ja, visst är de fantastiskt fina. Nu är fågelmaten slut. Känner mig som en dålig matte. Måste handla mer i morgon.

2010-03-20 @ 16:32:36
URL: http://falco.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0