Uppflyttade!

Idag debuterade jag och Falco i appellklass spår. Arrangerande klubb var Rödeby BK. Det kändes tryggt att inte behöva åka så långt… Husse var med som moraliskt stöd och jag tror faktiskt att han var nervösare än jag!  För visst kände jag mig pirrig och nervös, men det var mer som än positiv laddning än något obehagligt.

Vi var bara fyra ekipage som tävlade. Också det kändes bra. Det blir ju inte så långa väntetider då. Efter lottningen (jag fick startnummer tre) åkte vi ut till spåren - som skulle gå på Rosenholmsområdet, bland skjutande hemvärnsmän. Något fika hade jag inte tänkt på att packa ner (vilken orutinerad tävlingsförare!), men vi stod ute i solskenet och väntade på vår tur. Min träningskompis Titti var också med för att beskåda tävlingsdebuten.

Nåväl, spåret gick riktigt bra! Han stannade och nosade sig omkring några sekunder precis vid påsläppet, men sen tuffade han på. Första sträckan gick i sidvind, så han spårade flera meter från spårkärnan och jag tänkte ”måtte han ta pinnen!”. Men jag behövde inte oroa mig, för i jämnhöjd med pinnen vände han tvärt och plockade upp den. Vinklarna gick också mycket bra och resterande pinnar plockade han fint. Det var inget högt tempo, men han stannade inte och tittade sig omkring som han kan göra ibland. Vi fick dock betygsneddrag pga ”lågt tempo” av båda domarna. Men strunt samma, jag är jätte nöjd!

Budföringen och platsliggningen gick också bra. Platsliggningen var det han gjorde bästa på hela dagen. Efter ca 15 sekunder lade han ner huvudet och sen låg han helt stilla resten av tiden. Jag kände mig faktiskt helt lugn under dessa tre minuter.

Lydnaden däremot var ingen höjdare. Vi fick visserligen betyg på alla moment och det är jag nöjd med, han kunde lika gärna flippat ut på något moment… och framförgåendet kunde han knappt för en vecka sedan, om jag inte hade synretning. Men kontakten var det inte mycket med. Han gick och tittade på publiken och märkte knappt när jag vände på fria följet och linförigheten. Det var frustrerande att inte kunna göra något! Jag måste verkligen jobba för att få kontakten med honom i tävlingssituationer.

Men sammantaget är jag mycket nöjd med dagen. Vi blev uppflyttade med 248 poäng. Tänk att vi nu kan sikta in oss på lägre klass, det känns helt overkligt roligt!

Här har vi aldrig varit förut! Avslutning på en solig och lyckad debuttävling.

Alla ekipagen fick uppflyttningspoäng, roligt! Rottisen som vann gick sååå bra!!! Det ekipaget kommer vi säkert att få se mer av.

Kommentarer
Postat av: Lena Nordström

GRATTIS GRATTIS !!!
Vi bugar och bockar oss här uppe i Umeå, vilken kanonpremiär på tävlingskarriären!
Väntar med spänning på fortsatta rapporter

Vi hörs/Lena & hundarna

2006-04-25 @ 08:18:49
Postat av: Jenny F Nilsson

GRATTIS!
Visst är det en härlig känsla.
Vi ses i Småland snart!!!
kram/Jenny o Hjalle

2006-04-25 @ 14:42:24
Postat av: Carina Lundin

Vad roligt att du skaffat dig en blogg du med.
Jättegrattis för uppflyttningen med Falco. Han har mycket i sig. Du har verkligen utvecklats som förare o det syns på Falco.
Tack för kursen igår. Vi ledare tycker att kursen är rolig att ha.
Ha en bra helg. /Cina

2006-04-28 @ 07:27:33
URL: http://carinal.aktivhund.se
Postat av: Maria

Tack för alla gratulationer (här i bloggen och ute på klubben!). Jag går fortfarande omkring och myser :-)
Och ja Carina, det är jätte kul med blogg! Och tack för senast, det var en rolig kurskväll. Ni ledare engagerar er verkligen i oss kursdeltagare till 100%.

2006-04-28 @ 14:25:58
Postat av: Anna i Frankrike

Nu har jag äntligen hittat er! Hela familjen hälsar och grattar till er bâda (och även till husse för det moraliska stödet).
Kram Anna

2006-05-01 @ 18:06:40
Postat av: Lotta Törnström

Grattis Maria!
Va kul med bloggen!
Vi håller tummar och tassar för er/ Lotta o Gozzi

2006-05-24 @ 22:08:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0