Ystadlägret 2006

”Favorit i repris” skulle jag nog kunna sammanfatta årets Ystadläger med. Inramningen var den samma: en strålande sol som stekte oss hela veckan. Hundarna arbetade förvånansvärt bra i den nästan 30-gradiga värmen. Själv tyckte jag att det stundvis var ganska kämpigt. Jag orkade inte följa med och titta på så många andra spår än de jag själv la ut. Men jag vill verkligen inte klaga. Solen bidrog säkert till den gemytliga och avslappnade stämningen på lägret.

 

Precis som förra året gick jag i Bengt Hanssons spårgrupp. Vi var sju förare med hund plus två stycken medföljande familjemedlemmar. Det visade sig snart vara ett härligt gäng människor och hundar. Jag fick mig en hel del goda skratt under veckan. Ena sekunden diskuterade vi träningsmetoder och i nästa andetag var det någon som skämtade hejvilt med Bengt eller delade med sig av en rolig historia. 

 

Falcos och min insats får jag nog vara nöjd med. Jag var som sagt inte så skärpt i huvudet alla gånger, så en hel del förartabbar blev det. Och Falco var (som vanligt…) rätt ojämn. Vi fokuserade spårträningen på att få honom att prioritera människospår istället för vilt. Bland annat så fick han några synretningar innan påsläpp. Han reagerade bra på de övningarna. Hoppas bara det håller i sig… Jag måste också fortsätta jobba med att få pinnarna roliga och att se till att lägga fantasifulla spår som stimulerar hans nyfikenhet i rätt riktning.

 

Vi gjorde en hel del uppletande under veckan och där såg jag riktigt positiva framsteg. Tidigare har han inte slagit på näsan nära stigen, men det gjorde han nu. Samtidigt kunde han gå ut på djupet vid nästa skick, även om han fått träff nära vid det första. Riktigt roligt att se. En lärdom från veckan är annars att jag måste tänka på att träna i rutor där det sprungit andra hundar innan. Första uppletandeövningen visade han stort intresse av de andra hundarnas vittring.


Tilda och Maria

Maria och tida tränar framåtsändande


Monica o Geisha

Monica och Geisha pustar ut efter ett lydnadspass

72080-49

Liston var en riktigt härlig hund!

Tilda

Tildas vackra huvud. En del av det i alla fall :-)

glass

Efter en lång dag i skogen åkte några av oss ner till stranden för att äta glass. Så gott!

Falcos huvud

Falco i kvällssolen

Falco i uppletandet

Falco och jag jag tränar uppletande

Dodis tunga apport

Maria, Tilda och Ingrid

Bengt och Imax

Bengt och Imax

Bengt och Ingrid i spårskogen

Bengt, Dodi och Ingrid efter ett mycket lyckat spår

Annette o Delta

Annette och Delta skojar till det på lydnadsträningen

anders på cykel

Ett bra tips är att ta med en cykel till lägret. Det gjorde Anders, och den blev flitigt använd!

ingridcut  Ingrid och Troya väntar på sin tur

Kommentarer
Postat av: Ingrid

Hej där Maria!
Vill tacka för en supertrevlig samvaro under Ystadveckan!! Tänk vad roligt man kan ha även när seriös hundträning bedrivs ;). Kul att få se några av dina bilder. Jag har inte lagt ut mina ännu men räknar med att få det gjort senast under helgen som kommer. Ha det gott! Jag kommer tillbaka hit och kikar emellanåt, så se till att skriva ofta! Kram Ingrid & Dodi

2006-07-12 @ 23:52:55
URL: http://www.bapsi.net
Postat av: Chrillan

Vad härligt att va med på läger! Det får bli nästa sommar för mig, blir ju inte direkt smidigare för tillfället... ;-)

Tittar in till er lite då och då, men är inte alltid så duktig på att lämna avtryck. Ha en fortsatt härlig sommar!
/Christel & halvbrorsan Rätt

2006-07-22 @ 14:17:41
URL: http://spaces.msn.com/christelostlund
Postat av: Kusin Annica

Äntligen ett bildbevis på att magen verkligen existerar! Jag har ju fått löfte om att bli halvmoster (för vad blir man annars som kusin till mamma??) och jag är toppenstolt över det, ville bara försäkra mig om att det inte bara var tomma rykten som nått upp till Umeå!!
Kramar,
Annica

2006-08-22 @ 22:17:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0