Träningshelg och virrig matte del A och B

I helgen anordnade Blekingedistriktet träningsläger på Karlskrona BK. Jag deltog i spårgruppen tillsammans med 7 andra ekipage. (Klicka på de små bilderna så blir de större.)
 
 Ledare var Jan Tehagen.

Lägret började på fredagskvällen med samling och föreläsning. Det krockade dock med husses födelsedag, så jag anslöt på lördagsmorgonen. Upplägget var lyxigt då vi inte behöve gå ut några spår alls. Det skötte två klubbmedlemmar med bravur.

 Jacob lade ut spår på löpande band, men han var lika glad för det :-)

Falcos spår gav mig lite att fundera på. Först tog han bakspår, men hittade själv rätt till slut. Men resten av spåret gick ganska "vingligt". Han spårade med extremt hög nos och kom av spåret flera gånger. Men han fick med sig fyra pinnar (inklusive slutet) av fem möjliga. Jag måste få upp intensiteteten och noggrannheten. Han har ju inte det där 100%-iga föremålsintresset, så jag vet inte hur jag ska lösa det hela riktigt. Får prova mig fram. Den höga näsan har jag ju sett innan. Spårunderlaget var nog inte det bästa för att få ner nosen = äng med mycket högt gräs. Får tänka på att lägga spår med "kortare" underlag, för att se om det hjälper.

Det fanns många duktiga spårhundar med i gruppen. Här nedan har vi ett exempel på en med turbomotor:

72080-31

Klara, färdiga...

72080-30

... gå! Nu kör vi matte!!!

På söndagen var det uppletande. Vi tränade i en klurig ruta som delvis ligger i en uppförsbacke. Falco skötte sig bra, men hans matte klantade sig... Första gången Falco plockade ett föremål, så såg inte hans förvirrade matte det, förrän andra hojtade på henne. Sen när hon skulle skicka från andra sidan så hade hon dålig koll på yttre hörnet, så hon skickade Falco ut ur rutan... flera gånger!!! Vilken idiot man är. Sen hade jag lite svårt att få honom att gå ut på djupet, men han lyckades till slut. Det var inte med någon raketfart, men han tuffade på och hittade föremålet.

Jag inser också att jag inte vallat tillräckligt djupa rutor när jag tränat själv. Måste se till att de verkligen blir 50 meter.

Lördagen var varm, men söndagen var riktigt het. Så vi tog alla chanser att krypa in i skuggan. Hundarna klarade dock värmen förvånansvärt bra. Och klubben fick sålt kilovis med glass!

 Även en mycket arbetsvillig jaktlabbe behöver pusta ut ibland.

Kommentarer
Postat av: Annika & Raxa

Hejsan!
Nu har vi varit inne igen och läst vad du och halvbrorsan gjort. Vad skoj att läsa om träningslägret ni varit på. Lycka till med träningen!
Vänligen
Annika & Raxa

2006-06-14 @ 14:59:13
URL: http://www.sokhund.se
Postat av: Maria

HejAnnika
Vad roligt att ni "tittat förbi"!
Maria & Falco

2006-06-14 @ 21:30:07
URL: http://www.falco.blogg.se
Postat av: Irene

Hej
Jag hade en klubbkompis som var med på lägret och jag fick ett SMS om att hon träffat dig och Falco :o) Det är Eva med Donna som var med. Jag har mailat dig på din hotmailadress som jag tiggt till mig. Jag ska ta stygnen på fredag eller lördag för jag får inte vänta till måndag som jag tänkt, *Suck* jag som tänkt träna Tia rejält nu till elittävlingen vi ska ställa upp i den 1 och 2 juli. Nåja det får gå som det går....
/Irene

2006-06-14 @ 23:03:38
URL: http://www.schaferligan.com
Postat av: Irene

Tjena !
Här har du en till som inte vallar tillräkligt djupt *suck* Taiga liten älskar sitt uppletande, fort går det men om brorsan är lika stor som de andra killarna i kullen så blir det nog lite lugnare tackt än en liten Tik på ca 57 cm i manekn och 27 kg, hon är snabb som en vessla :o) Hon hade varit super som rapporthund men hon har tyvärr inte modet att vara ensam i rapportsträckan. Jag spårar ju med henne och NUUU äntligen har hon fattat att pinnarna i spåret är itne där för att hennes nos ska snubbla över dem utan att jag faktiskt blir glad över att hon tar upp dem och ger dem till mig. Mitt tips till dig är att klicka in pinnarna hemma för att sen bará lägga ett kort upptag med en slut pinne och klicka in dem på det sättet. Funkade på hans syrra som innan bett mig dra ditt pepparn växer med mina pinnar och sluta störa henne i spåret :o)
De är en utmaning de där fyrbenta! Man än Leder Falco med sin uppflyttning i spåret ingen annan har lyckats så bra varken i bruks eller i lydnaden!! Så jobba på, vi andra står och beundrar er! *Bugar djupt*

2006-06-16 @ 22:07:04
URL: http://www.schaferligan.com
Postat av: Brittinger

Maria! Det är jätteroligt att läsa de andras inlägg och få veta hur duktig du och Falco egentligen är. Grattis!
Vet du en sak.......?
Mamma

2006-06-18 @ 21:01:01
Postat av: Annika & Raxa

Tack Maria för hälsningen! Jo, visst är hon söt som en sockerbit :-) Din grabb är inte fel han heller :-) :-). Att det inte var något farligt i nosen känns så skönt. Nu kör vi vidare mot målen!
Trevlig Midsommar önskar vi er!
Vänligen
Annika & halvsyrran Raxa

2006-06-22 @ 13:23:25
URL: http://www.sokhund.se
Postat av: Eva & Donna

Med lite klur hittade jag hit, jag var ju lite nyfiken på bilderna från träningslägret.
Ha en riktigt trevlig midsommar!
// Eva & Donna

2006-06-24 @ 02:16:15
URL: http://www.rackson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0