Rutinerad båthund

Falco i sittbrunnen
Falco kopplar av i sitt favorithörn under en härlig segling i juli.

Efter Ystadlägret bar det av hem till Karlskrona igen. Mest för att packa om väskorna och stuva in oss i båten inför den stundande seglingssemestern. Två veckor har vi sedan tillbringat i Blekinge skärgård. Första veckan kuskade vi runt i västra skärgården och besökte bland annat Hanö, Tjärö och Tärnö. Solen har hållit oss sällskap under hela resan och de tjocka seglarställen har aldrig kommit till användning. Jag undrar om det någonsin hänt tidigare.


 Hanö är verkligen värt ett besök. Fantastisk utsikt från toppen.

Tärnö Tärnö var en ny, trevlig bekantskap.
 

Falco har verkligen blivit en rutinerad båthund vid det här laget och sköter sig helt fantastiskt bra på båten. När vi ligger i hamn så intar han snabbt sitt ”favorithörn” i sittbrunnen och där sover han eller så spanar han ut över omgivningen. Och han ger verkligen intryck av att gilla livet som matros. Flera personer i grannbåtar har kommenterat hur ”fin och lugn” han är :-) Det slickar man ju åt sig som en stolt hönsmamma. Även under gång fungerar det bra. I år har han till och med velat vara nere i ruffen när det varit för varmt i sittbrunnen. Det har aldrig hänt tidigare. Så länge vi seglar inomskärs sover han sig igenom hela seglingen. Det är bara om sjön är stampig eller riktigt gungig som han kan vara orolig. Under de här veckorna hände det bara vid ett tillfälle.


Falco sover nere i båten
Falco upptäckte att det var riktigt svalt och skönt nere i båten, till skillnad från den tryckande värmen i sittbrunnen.


Lugn är han dock bara i båten. När vi är ute och promenerar i omgivningarna är det fullt ös… Gud vad stimmig han kan vara då! Men det är klart, för en nyfiken hund som Falco är det ju otroligt spännande att få utforska nya omgivningar nästan varje dag. Eftersom det är frigående djur på de flesta öar kan vi inte ha honom lös, vilket gör det hela jobbigare. Det hade varit så skönt om vi hade kunnat låta honom rusa av sig lite energi.


Falco spanar på kor
 Falco betraktar några kor som betar på Järkö med stort intresse .


Någon träning blev det inte under de här veckorna. Jag bestämde mig innan avfärd att lämna spårgrejor och andra träningssaker hemma. Vis av erfarenhet vet jag att det ändå inte blir av ändå. Tidigare somrar har jag haft ambitionen att träna under seglingssemestern, men bara fått dåligt samvete för att jag sen inte gjort något. Kan kanske jämföras med grundskoletiden då jag packade ner läxböcker i skolväskan inför påsk- och sportlov, som sedan packades upp olästa när skolan började igen...


Falco badar
Skönt att svalka sig i den tryckande värmen! Falco testar vattentemperaturen på Tärnö. En del dagar fick han dock hålla sig på land då vissa stränder var besökta av alger.
 

I morgon börjar jag arbeta igen. Men jag har haft fem fantastiska semesterveckor, så jag känner att batterierna är laddade. Dessutom kommer vi att ha en hel del besök av vänner och familj under augusti, så sommartillvaron tar inte slut. Däremot vet jag inte hur jag ska kunna klämma in någon hundträning. Kanske kan jag övertyga någon av besökarna om hur roligt det är att vara spårläggare :-)


Kommentarer
Postat av: Mamma

Oj vilka fina bilder. Det är alltid lika roligt/intressant att läsa om Falcos strapatser. Det verkar som ni haft en riktigt skön segelsemester!
Kram
Mamma

2006-08-01 @ 18:37:50
Postat av: Eva & Donna

Vilken härlig semester ni har haft i skärgården!
Jag har fortfarande semester och det känns skönt, ska inte riktigt börja jobba förrän v.36!
Har varit ledig sedan den 12 juli så det blir en riktigt långledighet. Ska till Karlskrona nu i helgen och vara tävlingssekreterare på klubben, hoppas vi ses! Hälsningar Eva & Donna

2006-08-02 @ 18:30:08
URL: http://www.rackson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0